Gamebooky Fighting Fantasy: Svět, kde rozhoduješ o svém osudu

Příběh, kde jsi hlavní postavou. Série Fighting Fantasy změnila způsob, jakým se vypráví dobrodružství – místo pasivního čtení tě postaví do středu dění. Vybaven kostkou a tužkou můžeš procházet dungeony, bojovat s nestvůrami a rozhodovat o vlastním osudu.
Tahle legenda interaktivní literatury oslovila generace fanoušků a její vliv je patrný dodnes – od knih po videohry. Pojďme se podívat, kdo stojí za jejím vznikem a proč má stále své místo v knihovničkách dobrodruhů po celém světě.
Série Fighting Fantasy představuje milník v historii interaktivní literatury a herního designu. Od svého vzniku v roce 1982 se stala synonymem pro dobrodružné gamebooky, které kombinují čtení s prvky stolních RPG her.
Za vznikem Fighting Fantasy stojí britští herní designéři Steve Jackson a Ian Livingstone, kteří se již dříve proslavili jako spoluzakladatelé společnosti Games Workshop. Jejich cílem bylo vytvořit knihu, která by čtenářům umožnila zažít dobrodružství podobná těm z Dungeons & Dragons, ale bez potřeby herního mistra či složitých pravidel. Výsledkem byla kniha Čaroděj z Ohňové hory (The Warlock of Firetop Mountain) vydaná v roce 1982 nakladatelstvím Puffin Books. Tato kniha se stala průkopníkem v žánru gamebooků a položila základy pro celou sérii.

Po úspěchu první knihy následovaly další tituly jako Citadela chaosu (The Citadel of Chaos) a Les zkázy (The Forest of Doom). Každá kniha nabízela čtenářům možnost rozhodovat o osudu hlavního hrdiny, přičemž výsledky těchto rozhodnutí byly často ovlivněny hodem kostkou a statistikami postavy. Tento inovativní přístup k interaktivnímu vyprávění příběhů si získal miliony fanoušků po celém světě.
Série Fighting Fantasy zahrnuje celkem 59 gamebooků vydaných mezi lety 1982 a 1995 nakladatelstvím Puffin Books. Kromě toho existují další tituly, které rozšiřují svět Fighting Fantasy, včetně série Sorcery! a dalších doprovodných knih. Celkový počet publikací v rámci této franšízy tak přesahuje 70 titulů.
Otcové zakladatelé a další autoři
Steve Jackson, narozený 20. května 1951 v Altrinchamu (Anglie), je britským designérem a spisovatelem. Spolu s Ianem Livingstonem založil v roce 1975 společnost Games Workshop. Jackson je spoluautorem první knihy série Fighting Fantasy a autorem několika dalších titulů včetně čtyřdílné série Magie! (Sorcery!), která byla zaměřena na starší čtenáře. Kromě toho se podílel na vývoji první interaktivní telefonní role-playing hry F.I.S.T. a byl spoluzakladatelem herního studia Lionhead Studios.
Ian Livingstone je autorem mnoha knih ze série Fighting Fantasy, včetně populárních titulů jako Kobky smrti (Deathtrap Dungeon) a Město zlodějů (City of Thieves). Livingstone se proslavil svým důrazem na náročnost a komplexnost příběhů, které často obsahují množství falešných stop a smrtících pastí.

Kromě Steva Jacksona a Iana Livingstonea se na sérii Fighting Fantasy podílela řada dalších autorů, kteří přinesli nové příběhy i rozšíření světa. Jamie Thomson a Mark Smith napsali například Talisman smrti (Talisman of Death) a Meč samuraje (Sword of the Samurai), zatímco Carl Sargent, vystupující i pod pseudonymem Keith Martin, vytvořil temnější tituly jako Hrobka upíra (Vault of the Vampire) nebo Noc nekromanta (Night of the Necromancer). Marc Gascoigne přispěl doprovodnými knihami Out of the Pit a Titan: The Fighting Fantasy World, které rozvíjejí svět série.
Jonathan Green, významný představitel novodobé fáze série, napsal mimo jiné Spellbreaker, Knights of Doom a Bloodbones, přičemž právě Bloodbones patří mezi legendární „ztracené“ knihy, které vyšly až po letech. Mladší autorky a autoři pak přinesli nový vítr do plachet – Rhianna Pratchett napsala Krystal bouří (Crystal of Storms) a Charlie Higson přidal modernější Brány smrti (The Gates of Death). Díky těmto tvůrcům zůstává Fighting Fantasy pestrou a živou sérií i pro nové generace čtenářů.
Fighting Fantasy česky
V českém jazyce vyšlo přibližně 43 knih ze série Fighting Fantasy. Toto číslo zahrnuje původní vydání z 90. let pod nakladatelstvím Perseus a novější reedice od nakladatelství Mytago. Nakladatelství Perseus vydalo v 90. letech většinu těchto knih. Od roku 2015 pokračuje ve vydávání série nakladatelství Mytago, které postupně přináší nové tituly i reedice v pevné vazbě s bonusovým materiálem. Výsledkem jsou rozkošné kompaktní knížky, které hravě zvládnou cestování i neustálé listování.

Jak Fighting Fantasy ovlivnila svět fantastiky a her
Série Fighting Fantasy zanechala hlubokou stopu nejen v interaktivní literatuře, ale i v širším světě fantastiky a herního designu. Její temná atmosféra, náročná rozhodnutí a nekompromisní svět inspirovaly řadu autorů i vývojářů.
Jedním z nejznámějších příkladů je Hidetaka Miyazaki, tvůrce kultovní série Dark Souls. Právě Fighting Fantasy ho v dětství přivedla ke snění o vlastních světech – fascinovaly jej ilustrace, temné lokace a možnost tvořit si příběh skrze vlastní rozhodnutí. Tento zážitek ovlivnil jeho herní tvorbu, která je dnes známá pro podobně syrovou a ponurou atmosféru.
Podobně působila série i na Jamieho Thomsona, který začínal jako spoluautor knih právě pro Fighting Fantasy. Později vytvořil vlastní slavné série jako Cesta tygra (Way of the Tiger) nebo Bájné země (Fabled Lands), které zachovávají ducha interaktivního vyprávění, ale přinášejí komplexnější světy a RPG prvky.
Dalším výrazným jménem je Jonathan Green, autor ACE Gamebooks. Jeho tvorba se přímo odkazuje na styl Fighting Fantasy, často kombinuje klasická literární díla s hororovými a fantasy prvky a převádí je do podoby gamebooku. Green zároveň patří mezi hlavní postavy současné renesance tohoto žánru a k odkazu původní série se hrdě hlásí.
Díky těmto autorům i herním tvůrcům zůstává odkaz Fighting Fantasy živý – jako inspirace pro nové generace čtenářů, hráčů i vypravěčů.
autor Karel Krajča