Ooops, zdá se, že jsi bez internetu. Stránka je nyní v offline režimu.
Pošli zpětnou vazbu na nový web.
Leňa
+420 774 421 641
(po-pá 9:00-16:00)
košík 0
Tvůj košík zeje prázdnotou :(
prohlédni si tipy
Kategorie
Světy
Knižní série
Články
Knižní autoři
Herní rodiny
Kolekce
Postavy
Výrobci
Produkty jsme nanašli, ale mohlo by tě zajímat:

Recenze Muži s kostkami - o vzniku Games Workshop a Warhammeru

Kniha Muži s kostkami vypráví, jak tři Britové založili Games Workshop, přinesli D&D do Evropy a stvořili svět Warhammeru.

Image

V celém multivesmíru dochází pravidelně k situacím (obvykle někde mezi čtvrtým a pátým pivem), kdy sedí přátele u stolu a začnou vykřikovat věty ve smyslu: „uděláme spolu deskovou hru, založíme kapelu, napíšeme knihu, budeme spolu podnikat a dobudeme svět!“. Málokdy se takové plány dotáhnou do konce. Kolik takových situací jsem zažil! S partou přátel se mi nakonec podařilo rozjet alespoň festival Fantastická Ostrava. Ale stejně se zase brzy dostanu do stavu, kdy budu snít a plánovat.

Většina velkých firem a korporací začínala takovým nápadem několika přátel. Apple, Google, Microsoft nebo Amazon začínali jako skupinka nadšenců v garáži. Na začátku byl nápad a ochota riskovat. A dnes teoreticky i doslova ovládají svět.

Recenze Muži s kostkami - o vzniku Games Workshop a Warhammeru

Podobně to bylo i v případě hlavních hrdinů knihy Muži s kostkami. Těmi jsou tři mladí Britové: Ian Livingstone, Steve Jackson a John Peake. Volný čas trávil podobně jako my dnes - poslouchali hudbu, hráli deskové hry a snili. Byli mladí a dostatečně naivní, aby si jednoho dne v sedmdesátých letech řekli, že začnou podnikat. Rozhodli se začít distribuovat deskové hry. Dneska by to byl téměř nemožný sen. Ale oni začínali v době, kdy se celý trh teprve začal formovat. Deskové hry znali jen stejní podivíni jako oni.

Měli ohromné štěstí. V tu dobu se totiž objevila nenápadná novinka. Američané Dave Arneson a Gary Gygax vypustili do světa krabici plnou papíru. A na krabici byl nenápadný název: Dungeons & Dragons. O D&D se začalo v komunitě rychle šuškat a zájem samozřejmě projevila i naše trojice mladíků, kteří zrovna založili firmu Games Workshop. Fascinováni konceptem hry, napsali dopis přímo Garymu Gygaxovi do USA a objednali několik kusů D&D s tím, že je zkusí prodat. Shodou okolností zrovna v tu dobu hledala Gygaxova firma TSR evropského distributora. K dohodě tedy došlo rychle a Games Workshop se stal oficiálním distributorem D&D.

Recenze Muži s kostkami - o vzniku Games Workshop a Warhammeru

A tak se to začalo v osmdesátých letech minulého století pomalu rozjíždět. Začali se organizovat první srazy fanoušků, rozšiřovala se nabídka her, vydával se časopis, prodej figurek do wargamingu a her na hrdiny doplnila jejich vlastní výroba v dceřiné firmě Citadel Miniatures, a začala se rozšiřovat síť vlastních prodejen. Ian a Steve během toho stihli rozjet i svou slavnou gamebookovou sérii Fighting Fantasy.

Několikrát měla firma Games Workshop namále. Otcové zakladatelé však měli vždy na paměti, aby do týmu přibírali stejně nadšené fanoušky, takže o nové nápady nebyla nouze. Bryan Ansell, Rick Priestley, Richard Halliwell tak jednoho dne přišli s konceptem wargamingové hry, ze které se nakonec stal Warhammer. A jaký byl výsledek? Games Workshop má aktuálně roční obrat kolem 700 milionů dolarů, zisk přes 300 milionů a hodnotu kolem 6,5 miliardy dolarů.

Recenze Muži s kostkami - o vzniku Games Workshop a Warhammeru

Tuto cestu velice čtivým způsobem představuje kniha Muži s kostkami. Je to příběh plný detailů, osobních vzpomínek a poměrně otevřeně popisuje všechny úspěchy i neúspěchy. Pokud jsi fanouškem D&D, Warhammeru nebo deskových her, dozvíš se plno zajímavostí ze zákulisí. Vše je doplněno o hromadu fotek a ukázek. Je to fascinující pohled. Ona trojce nerdů z Anglie byla zkrátka ve správný čas na správném místě. Jistě, stálo to pak hromadu práce a riskování, ale bez toho se neobejde žádný úspěch.

Často jsem při čtení myslel na imago. Máme sice jen jednoho taťku zakladatele, ale srdce firmy bije ve velmi podobném rytmu. Taky jsme od začátku spíš skupina kamarádů a fanoušků. Procesy probíhají spíš díky společnému úsilí a nápadům, místo aby se zaváděli přísná manažerská pravidla. A po práci se všichni rádi a dobrovolně sejdeme u piva a deskovky. Osobně jsem prošel různými firmami, ale tady je taková přátelská atmosféra cítit nejvíc. Jestli se dočkáme podobného úspěchu jako kluci s Games Workshopu, nevím. V dnešní tvrdé době plné konkurence spíš ne, ale je krásné číst příběhy lidí, kterým se to povedlo.

autor Karel Krajča

Líbil se ti článek a chceš ho pochválit? Naštval tě a potřebuješ to ventilovat? Přidej se na náš Discord a řekni nám to!