Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

Recenze příručky Monster Manual D&D 2024

rpgd&ddnd Recenze příručky Monster Manual D&D 2024

Závěr trilogie základních DnD příruček se dá nazvat epickým finále. Na první pohled zaujme zcela fenomenální grafikou. Ilustrace mnoha monster napříč celou příručkou Dungeons & Dragons - Monster Manual 2024 jsou bezchybné a o mnoho řádů lepší než bývá zvykem.

Chceš prolistovat příručku Dungeon Master Manual s Gergonem? Mrkni na detailní videorozbor příručky.


Ovšem nejde pouze o skvělé zpracování. Také obsah těchto ilustrací je mnohem lepší, než byl dřív. Už se nejedná o statická monstra, na kterých by čtenář pouze viděl, jak nestvůra vypadá. Zde jsou všichni tvorové znázorněni doslova v akci a obrázek shrnuje nejen vzhled, ale také povahu, přístup i měřítko jednotlivých přátel i nepřátel, na které může vaše družina narazit. Dokonalé zobrazení pojmu „jeden obrázek vydá za tisíc slov“. Na druhou stranu trochu u mě budí rozpaky nový systém řazení.

dnd monster manual ilustrace

Nové řazení monster

Došlo ke smíchání všech monster i Cizích postav a jejich řazení je pouze podle abecedy. Což je pro nové hráče skvělé, protože si nemusí pamatovat, že Marilith je Démon a je třeba toto monstrum hledat pod D v rodině Démonů a ne pod M podle jejího jména, jako tomu bylo u předchozího vydání Monster Manuálu. Ovšem dřívější řazení, kdy byli všichni draci pohromadě, všichni démoni pohromadě atd., mělo také svoje nesporné výhody.

dnd monster manual rejstrik

Samostatnou skupinou zůstávají Zvířata, která jsou vedena v Dodatku, kvůli možnostem Druidů se do zvířat proměnit a taky kvůli kouzla Polymorf. V takovém případě dává smysl mít je pohromadě na konci příručky.

Velkou změnou jsou oproti předchozí verzi Monster Manuálu typy nestvůr. Došlo k velkému přeřazování a například spousta Humanoidů se přesunula mezi Víly, Běsy a dokonce Draky. Současné rozdělení mi přijde lepší, logičtější a nemám s ním jediný problém. Akorát hráči, kteří jsou zvyklí používat konkrétní kouzla na konkrétní bestie mohou být překvapeni, že nyní už tato kombinace nebude fungovat – například nelze použít Znehybni osobu (Hold person) na Goblina.

Zvýšení počtu monster

Skvělé je, že se zvýšil počet monster (je jich přes 500). Ale nejde jen o to, že bych jich bylo víc. Skvělé na tom je, že je jich víc v konkrétních rodinách monster. To přináší úžasnou variabilitu a možnosti.

Dříve byl v bestiáři jeden Goblin. Nyní jsou zde 4 druhy Goblinů. Pokud tedy vaše družina napadne tábor Goblinů, nebude tam 8x stejný Goblin, ale může tam být 4x Goblin poskok, 2x Goblin válečník, 1x Goblin vůdce a 1x Goblin šaman. Každý z nich má jiné schopnosti a jinou strategii boje. Také to nabízí možnosti rozprostřít stejnou rodinu monster do celé kampaně. Dříve jste měli Upířího zplozence a Upíra. Měli jste tedy vhodné nepřátele pro družinu na 5 nebo 13 úrovni a jinak jste si museli pomoct zvýšením počtu, poslat třeba 5 Zplozenců a 2 Upíry. Nyní je zde 5 druhů Upírů od nebezpečnosti 3 do nebezpečnosti 15.

dnd monster manual vampire

Vyladění stat bloků

Kromě těchto změn došlo k vyčištění a vyladění prakticky všech stat bloků u všech monster. Jsou upravené tak, aby víc odpovídaly nebezpečnosti, která zůstala stejná. Monstra, která byla dříve slabá ve své nebezpečnosti, mají vyšší Obranné číslo, nebo víc Životů, případně víc útoků v kole a podobně. Schopnosti byly taky upraveny.

V mnoha případech došlo ke zjednodušení a větší přehlednosti stat bloků. Tam kde dřív bylo vypsaných 15 kouzel je jich nyní třeba jen 8, ale jsou to ta, která skutečně DM při hře a v boji použije. Zmizely Akce doupěte, ale zvýšil se počet Legendárních akcí atd. Prostě mnoho drobných úprav a podle mého skoro všechny k lepšímu.

Co říct závěrem?

Za sebe mohu říct, že jsem velmi spokojený ba přímo nadšený. I tato příručka potvrdila velkou péči, která je nové verzi DnD 2024 věnována, a skvěle doplňuje celou trilogii základních DnD příruček. Ve chvíli, kdy mám doma všechny tři příručky a vidím jak skvěle se doplňují a spolupracují, tak ani na vteřinu nepochybuji, že DnD se posunulo na novou úroveň a hra je lepší než kdy dřív.

Chceš vědět o monster manuálu ještě víc? Vřele doporučuji rozhovor s Jeremym Crawfordem, game designérem D&D, ale rozhodně stojí za zhlédnutí i další videa, která najdeš na YouTube kanálu Dungeons & Dragons.


autor Gergon