Kingdom Come: Deliverance - minulost a budoucnost českého RPG

Před léty měl jeden český vývojář sen - udělat realistické RPG ze středověku, ideálně vycházející z českých dějin, ve kterém nebude magie ani draci. Oním herním vývojářem byl Daniel Vávra, designer, scénárista, bojovník za svobodu slova a člověk, který svými názory umí dráždit. Zkrátka celkem kontroverzní osoba, která ale umí dobře jednu věc - dělat hry. Dokázal to Hidden & Dangerous nebo v legendární Mafii.
Nápad na středověkou hru byl v té době originální a zajímavý. Vávra proto založil s Martinem Frývaldským a Martinem Klímou v roce 2011 firmu Warhorse Studios, v níž začal s vývojem hry Kingdom Come: Deliverance.
Začátek trnité cesty
Prvním velkým úkolem bylo sehnat na takto rozsáhlý projekt peníze. Kluci proto začali objíždět vydavatele. Většině se nápad líbil, ale peníze dát nechtěl nikdo. Když došlo na lámaní chleba, nikdo tomuto projektu nevěřil. Bohužel se navíc zrovna trefili do doby, kdy si velcí hráči mysleli, že videoherní průmysl je v krizi a konzole jsou na ústupu. Že to byl omyl, dnes všichni víme.

Warhorse to ovšem nevzdali a zkusili crowfunding na Kickstarteru. A ukázalo se, že hráči takovou hru chtějí. Původně chtěli 300 000 liber a nakonec se vybralo přes milion liber (36 milionu korun)! Ačkoliv se to zdá jako velká částka, na vývoj takové hry stále nestačila. Podle časopisu Forbes se konečná cena vyšplhala na 750 milionů korun. Samotný Dan však částku rozporoval a tvrdí, že konečné náklady byly kolem 400 milionů korun. Úspěch na Kickstarteru byla ale páka na investory. Tím se nakonec stal krapet kontroverzní investor Zdeněk Bakala.
Po všech peripetiích hra nakonec našla i vydavatele. Tím se stala rakouská firma Deep Silver, která dnes patří pod skupinu Embracer Group.

Na začátku Warhorse slibovali ledasco. Původně mělo jít o příběh rozdělený do tří her. Hra nakonec vyšla 13. února 2018 v podobě, jakou známe dnes.
Co se dělo po vydání?
První dny po vydání rozhodně nebyly růžové. Hra byla hlavně na konzolích hodně rozbitá a plná bugů. Vávrovi se posměšky na jiné rozbité hry vrátily jako bumerang… Naštěstí se vývojářům podařilo hru postupně opravit. Do roku 2024 bylo prodáno přes 6 milionu kopií, což znamená, že to rozhodně nebyla marná práce.
Osobně jsem Kingdome Come propadl prakticky okamžitě. Nakonec jsem ve hře strávil 320 hodin a hru jsem dohrál na PS4 den předtím, než vyšel první patch… Byl to úžasný zážitek, třebaže jsem bojoval s technickým stavem, kusy hry opakoval, jelikož se pokazila uložená pozice a za celou hru jsem dokázal vypáčit jen jeden zámek.
Čím mě příběh chudého Jindřicha zaujal? Asi nejvíc svou civilností a komorním pojetím. Jindra není žádný vyvolený, který spasí svět. Je sice nadaný, v podstatě však obyčejný člověk vržený shodou okolností do událostí, která sám není příliš schopen ovlivnit. I když se postupně vypracuje, přesto zůstává ve středověkém potravním řetězci nízko.
U mě také hrálo obrovskou roli prostředí, ve kterém se hra odehrává. Středověká Skalice a okolní středních Čech je jakousi druhou hlavní postavou. Toulat se krásnou a zároveň povědomou přírodou byl zážitek, na který jen tak nezapomenu. A to i přes to, že jsem hrál na obyčejné Playstation 4 a nemohl si užívat vymazlených HD textur a HDR efektů PC verze.
Sázka na nejistotu se Warhorse vyplatila. Studio nakonec přešlo pod výše zmíněnou skupinu Embracer a z jeho majitelů udělalo zasloužené milionáře.
Je tady pokračování
Téměr hned po vydání jedničky začalo studio Warhorse pracovat na pokračování. Tentokrát už v tichosti. Když dvojku Kingdom Come v dubnu 2024 oznámili, byla ve vývoji už několik let a tým vývojářů se rozrostl téměř na dvojnásobek. Bylo nakonec celkem překvapení, když bylo oznámeno, že hra vyjde už koncem roku 2024. A přece jen došlo k malému odkladu – hra bude venku „až“ v únoru 2025.
Co můžeme čekat? Především pokračování slušně rozjetého příběhu. Změní se lokace. Hlavní roli bude na herní mapě hrát město Kutná Hora a okolí. V té době to bylo už slušně velké město, které bohatlo na těžbě stříbra a ražbě mincí. Mapa bude větší (dohromady bude téměř dvojnásobná oproti jedničce) a souboje a všechny mechaniky budou odladěnější. Dočkáme se více filmečků, více příběhu (mezi jedničkou a dvojkou bude v příběhu mezera jen dvou dnů) a navíc přibude oficiální český dabing. Z ukázek je jeho kvalita sice rozporuplná, určitě však udělá spoustě hráčům radost.
Co říct závěrem? Těším se! Nemůžu se dočkat, až se opět setkám s Jindřichem a projdu se kolem malebného rybníka a podívám se do hlubokého lesa za králíky. Opět se budu strachovat, že mě někdo přepadne. Opět bude každý souboj výzva. A opět budu hrdý na to, že i češi umí dotáhnout do konce tak náročný a jedinečný projekt.
autor Karel Krajča