Zaklínač: Hra na hrdiny - recenze a rozbor základní příručky

Počítačová hra jako stolní RPG – asi tak by se dala ve stručnosti shrnout hra na hrdiny The Witcher RPG, kterou letos v květnu vydalo nakladatelství Mytago v českém překladu Zaklínač: Hra na hrdiny. Protože se autoři skutečně pokusili převést úspěšnou počítačovou hru Zaklínač do formátu RPG, a to prakticky se vším všudy. Jak se jim to povedlo?
Zaklínač jako stolní RPG
Nejprve se podívejme na samotnou myšlenku Zaklínače jako stolní RPG. Tohle je podle mě rozhodně skvělé rozhodnutí. Svět Sapkowského je krásně zpracovaný v knihách, hrách i seriálu a nabízí dostatek materiálů, se kterými mohou Průvodce hrou i hráči pracovat a velmi dobře se seznámit s prostředím, ve němž hrají. Což je obrovský bonus, protože tím pádem se dá jít v mnoha věcech víc do hloubky a není potřeba se začínajícím hráčem řešit elementární znalosti světa, ve kterém hraje.
Svět sám o sobě je také velmi zajímavý. Nejedná se o generický nudný fantasy svět, ale o místo, kde se řeší rasismus, politika severních království, nenávist vůči zaklínačům a mnoho dalších dospělých a hlubokých témat, která tato RPG dobře zachycuje a udržuje tu temnou a drsnou atmosféru Kontinentu.

Český překlad The Witcher RPG od Mytago
Český překlad tomuto RPG nedělá ostudu, ale sem tam nějaká vada na kráse se přeci jen najde. Celkově je překlad povedený, sazba i korektury profesionální a v podstatě se jedná skutečně o povedené dílo. O to víc potom mrzí místa, kde se překladatelka odchyluje od zavedených herních termínů dobře známých právě z těch mnoha materiálů, které již v češtině vyšly.
Gwent/Gwint, Dwimerit/Dimeritium – to je jen pár příkladů toho, kdy je český hráč na konkrétní termíny zvyklý a je škoda, že se RPG nedrží zavedených překladových klíčů. Není to nic, co by vyloženě kazilo hru, kdokoliv nad tím může mávnout rukou a používat prostě termíny, na jaké je zvyklý, ale je to škoda. Naštěstí se jedná pouze o pár názvů. Většina jmen postav i lokací ve světě Zaklínače je přeložena správně a tak, jak by měla být.
Chceš prolistovat základní příručku Zaklínač: Hra na hrdiny s Gergonem? Mrkni na detailní videorozbor příručky.
Herní systém ze Zaklínač: Divoký hon
No a co s tím převodem z počítačové hry? Tam je to velmi rozporuplné. Pro někoho je to geniální tah, pro jiného to může být otrava. Autoři totiž převedli do RPG skutečně snad všechny herní systémy, na jaké můžeme narazit v počítačové hře Zaklínač: Divoký hon. Můžeš sbírat suroviny a míchat vlastní lektvary, vyrábět podle nákresů zbraně a zbroje, které se používáním poškozují, takže je pak musíš znovu opravovat atd.

V počítačové hře, kde se tohle počítá automaticky samo, je to v pohodě a zábava. Ve stolním RPG, kde si musíš udržovat přehled o množství hromady surovin, které máš nasbírané, přehled různých receptů, přehled o toxicitě, která zaplavuje tvé zaklínačské tělo, o počtech úderů, které jsi vykryl pomocí štítu, abys věděl, kolik ti jich zbývá, než štít praskne a bude potřeba ho opravit, tam je to zkrátka hromada herního účtování.
Předpokládám, že v praxi dochází k jednomu ze dvou případů: Buď jsou hráči zahlceni tímto množstvím informací a kazí jim to hru, nebo většinu těchto věcí ignorují. Ale určitě existují i herní skupiny, které takové hraní s čísly a seznamy surovin baví a je to pro ně skvělá hra.
Nechápej mě však špatně, není to jen na škodu. Některé z těchto systémů jsou skvělé. Za prvé – pomáhají zlepšit realističnost hry, což je něco, co hodně lidí vyžaduje. Například v soubojích, počítání zbrojí, útoky na konkrétní části těla atd. Jiné systémy jsou zase skutečně zábavné – například alchymie a sbírání surovin ze zabitých monster je parádní systém, který si rád převedu i do jiných RPG. Protože počítat, kolik mám nasbíraných upířích zubů nebo lahviček se slinami vyverny, prostě hráče baví. Ale stejně tak počítat uhlí, plátno, vosk a podobné suroviny na výrobu zbrojí už taková zábava není.

Kvůli tomuto neduhu jsou pravidla prošpikována hromadou tabulek všech možných druhů a pro začínající hráče to může být dost stresující. Proto bych RPG Zaklínač doporučil už zkušenějším hráčům, nebo nadšencům, které tohle bude bavit. Nicméně věřím, že mnoho těch herních mechanik je zajímavých, a bylo by fajn, kdyby je zařadila i jiná RPG do svých příruček. Třeba tvorba postavy a vytváření životní dráhy tvého hrdiny v podstatě od narození až do začátku dobrodružství, kdy na této cestě získáš rodinu, motivaci, spojence i nepřátele, je vskutku geniální.
Povedený systém vylepšení postavy
Celkový systém vylepšování postavy není vůbec špatný. Je založený na takzvaném systému Interlock, což znamená, že má postava nějaké schopnosti a dovednosti, které si postupně vylepšuje pomocí dovednostních bodů bez ohledu na rasu nebo povolání postavy. Což je skvělá mechanika, která dává hráčům prostor budovat si postavu zcela libovolně podle své chuti. Je to jedna z věcí, která mě osobně například hrozně chybí u Dungeons and Dragons, kde je nadiktováno pravidly, co na které úrovni postava dostane bez možnosti nějaké větší volby.

Další obsah základní příručky
Základní příručka obsahuje také rady pro Průvodce hrou. Tady bohužel došlo k jinému nešvaru. Pokus udělat to dostupné pro všechny. Což ve výsledku znamená, že to není užitečné pro nikoho. Pokud je Průvodce hrou začátečník, tak tady najde mnoho námětů k zamyšlení, ale bez konkrétních postupů, jak s tím nějak lépe pracovat.
Ono co taky čekat jiného, když část pro Průvodce hrou je shrnuta na 24 stran. A pokud je Průvodce hrou zkušený, tak zde nenajde nic, co by ho někam posunulo, nebo naučilo něco nového. Zkrátka mu jen připomene, že ve světě Zaklínače jsou i jiná monstra než bestie se zuby a spáry, nebo že jako odměnu může dát kromě zlata i nákres nové zbroje – no prostě nic, co by už dávno zkušený průvodce nevěděl.
Dále je tu Bestiář, který také nenabízí příliš mnoho monster, ale tady se nejspíš autoři spoléhají na rozšiřující příručky, které tento seznam monster vhodně doplní a dají hráčům mnoho nových možností jak umřít.
Budou další rozšíření přeložena do češtiny?
Když už mluvíme o rozšířeních, tak ta zatím v češtině nejsou, ale pevně věřím a doufám, že brzy budou, protože ta mohou tuto hru posunout o velký kus dopředu. Lords and Lands GM Screen nabízí kromě zástěny také příručku, ve které najdeš pravidla pro hraní Půlčíků. A Witcher's Journal přináší nová monstra a herní materiál primárně asi pro zaklínače. A Tome of Chaos kromě dobrodružství dodá nové materiály pro magii a chaos ve vaší hře. A Book of Tales je potom sbírkou šesti dobrodružství, přináší nové zbraně a dokonce tři nové druhy, za které lze hrát.
Pozn. nakladatelství Mytago: Překlad rozšíření A Tome of Chaos již probíhá, zatím však neznáme datum vydání.

Závěr
Sečteno podtrženo – jaké je RPG Zaklínač? Záleží na tom, kdo se ptá. Pokud bych měl odpovědět začínajícímu hráči, který hledá jednoduchý systém jak si užít RPG ve fantasy světě, tak je tato hra příliš složitá a komplexní a nejspíš by ho nebavila.
Nicméně pokud se ptá fanoušek světa Zaklínače, pokud se ptá zkušenější hráč, pokud se ptá někdo, kdo chce drsnou low fantasy, pokud se ptá fanoušek počítačové hry Zaklínač: Divoký hon, potom bych mu řekl, že tahle RPG je geniální, perfektní a skvělá, protože je výborně vyváženým mixem toho všeho – zachovávající atmosféru jak celého světa, tak i počítačové hry a přináší mnoho herních mechanik, které z RPG udělají velmi realistický zážitek a bude záležet na každém lektvaru, nebo ráně mečem, zda tvoje postava přežije, nebo umře za své ideály – případně ve světě Zaklínače spíš umře za své přátele.
autor Gergon