Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

Recenze karetní hry Star Wars Deckbuilding

desková hrakaretní hrastar wars Recenze karetní hry Star Wars Deckbuilding

Star Wars neboli Hvězdné války se těší oblibě u mnoha fanoušků po celém světě. S akvizicí práv pod Disney se sice tábor fanoušků rozdělil na několik typů. Ať už jsou milující, hejtující nebo neutrální, Star Wars rozhodně zůstává silnou značkou, na které se dá stavět mnoho merchandise, příběhů, her či jakékoliv zábavy. Kvalitou či hratelností to u deskových her s nálepkou Star Wars bylo vždy jako na houpačce. Na tak komplexní universum se dá totiž naroubovat snad jakýkoliv herní systém a tak za ty roky vzniklo mnoho her s titulem Star Wars. Nicméně práva na stolní či karetní hry získalo před časem Fantasy Flight Games, které nyní spadají pod deskovkového giganta Asmodee. A ti se značkou nakládají dle libosti.

Stolních her ze světa Star Wars vyšlo u Fantasy Flight Games (FFG) již docela dost. Od skvěle hodnocených titulů jako Star Wars: Rebelie a Imperial Assault, přes slušně hodnocené hry jako Star Wars: Vnější Okraj či Star Wars: Destiny, až po různé wargamingové hry, a mohl bych jmenovat dál. Silná značka dobrou hru nedělá, ale naštěstí většina zmíněných her je na Star Wars naroubovaná velice slušně, včetně hratelnosti.

Recenze Star Wars Deckbuilding Game

Novinkou od FFG se stává hra s přímočarým názvem Star Wars: The Deckbuilding Game. Než začnou deckbuildeří jásat nad novým TCG, upozorňuji, že hra s tvorbou herních balíčků nemá společného vůbec nic. Respektive má, ale jako zabudovaný herní systém, který je známý z mnoha dalších her, Dominionem počínaje a Ascension či Star/Hero Realms konče.

Autorem hry je Caleb Grace a ten si vzal z různých her různé nápady a systémy, a poskládal mix zajímavého herního mechanismu, který je sice zábavný, ale bohužel trochu tratí nad vyšším prvkem náhody (podrobnosti se dočtete dále). Star Wars: The Deckbuilding Game je čistá duelovka, a ačkoliv hra umožňuje variantu 2v2 se dvěma kopiemi hry, věřím, že čtyři hráči spíše sáhnou po zajímavějších deskovkách pro více hráčů. I když tato varianta hry je prý také dost povedená.

Jak se to hraje?

Pravidla jsou dost přímočará a jednoduchá, a fanoušci systému deckbuildingu budou jako doma. Jeden hráč hraje za alianci Rebelů a ten druhý “překvapivě” za Imperiální síly. Každý hráč dostane svůj balíček počátečních karet, které jsou v podstatě stejné a balíček základen, z nichž si každý vybere počáteční planetu, která se stane základnou. Cílem hry je zničit 3 soupeřovy základny (nebo 4-5, dle domluvy hráčů, jak dlouhou hru chtějí mít). Imperiální základnou se v úvodu stává Lothal, a rebelská pakáž začíná na Dantooinu. Mezi oběma hráči se vyloží šestice karet z obsáhlého galaktického obchodu, kde mohou hráč najímat nové jednotky, piloty, stíhače, mateřské lodě, nájemné lovce či známé hrdiny ze Star Wars universa.

https://www.imago.cz/star-realms

Hra není moc komplexní a trvá cca půlhodinku. Hráči mají na každé kolo k dispozici 5 karet. Oba se střídají v tazích, vykládají karty, ze kterých dostávají zdroje na nákup, sílu pro útok, schopnosti karet na ladění balíčku, nebo sabotování hry protivníka. Za zdroje si pak dokupují karty z obchodu, které postupně přidávají do svého balíčku. A jak se k těmto kartám postupně prolížou, stávají se silnějšími a silnějšími, protože karty se navzájem doplňují. Cílem je tak postavit lepší balíček karet než protivník a co nejrychleji postupně vyřídit jeho základny. Vtip je v tom, že určité karty (krom neutrálních) patří pouze vaší frakci, a tak Impérium si nikdy nenajme Chewbaccu a z Darth Vadera se nemůže stát dobrák kopající za Rebely.

Ve hře je zastoupena i Síla ve formě ukazatele znázorňující, při kom zrovna stojí Síla a kdo má větší šanci využít své schopnosti na kartách. Strategie obou frakcí je nesouměrná. Např. Impérium má k dispozici více palebné síly a Rebelové umí více sabotovat ruku hráče za Impérium a mají více výhod ve formě využití Síly. Vyložením mateřských lodí, hráči navíc mohou blokovat příchozí útoky a chránit tak svou aktuální základnu. Útoky mohou být i vedeny na karty protivníka v galaktickém obchodu a je možné tak sabotovat protihráčovy cíle. Jakmile přijdete o základnu, prostě se stejně jako v předloze, přesídlíte jinam a vyberete si jinou základnu s jinými schopnostmi, které volíte dle aktuální situace ve hře. Hráč, který jako první zničí soupeři 3 základny (nebo 4-5) okamžitě vyhrává.


V samotném systému nejvíce vidím Star Realms, ze kterého hra čerpá asi nejvíc. Ničení základen mi hodně připomíná nedávno vydané Radlands: Gangy pustiny a celý systém schopností karet a ladění balíků se vrací zpátky ke zmíněnému praotci všech deckbuildingů – Dominionu.

Má i temnou stranu Síly...

Hra má ovšem i své neduhy, a když se stane, že se v galaktické nabídce karet neobjeví žádná karta vaší frakce, jste častokrát odkázáni brát karty neutrální (pokud tam jsou), ničit soupeřovy karty, nebo najímat piloty a čekat, až se nabídka obmění. Hrál jsem čtyři hry a dvakrát se mi stalo, že jsem neměl z čeho vybírat. Za Rebely to až takový problém není, protože pořád mají dost mechanik jak alespoň sabotovat ruku Impéria, ale Impérium je bez svých silných jednotek jen poloviční Impérium, a dostane tak na budku stejně jako ve filmech. Tenhle prvek, kdy oba hráči nemají rovné možnosti, může být frustrující, a přestože se situace může obrátit, hra už nikdy nenabere nějaké epické grády. Ostatně i tak si myslím, že to má Impérium trochu těžší, protože nemá tolik zdrojů a často musí spoléhat na neutrální karty, než trochu posílí a pořídí si silné jednotky a lodě. Bohužel tou dobou už v nabídce mohou zakempit jednotky rebelů, které je nutné odstranit, aby se nabídka se obměnila. Možná jsme ale měli jenom smůlu. Přecejen náhody je ve hře docela dost. A u hry k pivu do hospody zase o nějaké šílené emoce nejde.

Recenze Star Wars Deckbuilding

Téma ve hře funguje hezky. Karty jsou tradičně graficky velmi zdařilé, ikonografie v podstatě stejná, jakou už FFG používá u svých Star Wars her řadu let, a tak lze snadno pochopit, o co jde. Pravidla jsou jednoduchá, srozumitelná a v podstatě, pokud už jste Star Realms nebo jinou hry podobného typu hráli, můžete začít okamžitě hrát. Doporučuji hrát rozšířenou verzi na 5 vítězných základen, která hru natáhne o cca 15 minut, ale aspoň v akci uvidíte váš pracně budovaný “engine” a s tím se dočkáte i přijatelné satisfakce.

Star Wars: The Deckbuilding Game je hezká duelovka, která je přístupná všem, nejen fanouškům. Hra je díky Blackfire plně v češtině a naučí se ji opravdu kdokoliv. Pokud neřešíte vyšší podíl náhody, se kterou se sice dá pracovat, a umíte počítat i se smůlou, tak je to ideální hra pro vás – o to víc, pokud máte rádi černobílý svět Hvězdných válek.

autor Honza Kohoutek