Přejít k navigaci

Potvrzení plnoletosti


Právě se chystáte vložit do košíku zboží, které ze zákona můžete zakoupit pouze v případě, že jste dosáhli plnoletosti.
Svým souhlasem potvrzujete, že jste starší 18ti let.



Pokud jste mladší 18ti let, užívejte si radostí života bez dospěláckých neřestí.

One D&D – Player’s Handbook 2024

rpgd&d One D&D – Player’s Handbook 2024

Letos se po deseti letech dočkáte nových vydání trojice základních příruček pro nejoblíbenější hru na hrdiny na světě – Dungeons & Dragons. Čeká vás nový Dungeon Master’s Guide i Monster Manual, ale jako první vyjde upravená verze hráčské knihy Player’s Handbook.

Jestli vůbec nevíte, co je to One D&D, jak bude vlastně nová edice fungovat s klasickými Dungeons & Dragons 5e a na jaké změny se ještě můžete těšit, mrkněte se na náš úvodní článek o One D&D. Nejdůležitější informací pro hráče je ale to, že by nová edice měla být plně kompatibilní s pátou, a tak ještě nemusíte házet staré příručky do kamen. Teď už se ale pojďme mrknout na to, co víme o novém Player’s Handbooku.

Známe už datum vydání?

Na sociálních sítích Wizards of the Coast se v prosinci 2023 objevila data vydání jednotlivých knih a mezi nimi bylo oznámeno i vydání Player’s Handbooku v termínu 21. května 2024. Netrvalo to ani týden, data vydání ze sítí zmizela a byla nahrazena vyjádřením, že došlo k omylu a opravdové termíny budou zveřejněny později.

Toho jsme se prozatím nedočkali, takže Player’s Handbook vyjde pravděpodobně se zpožděním. Zatím tedy datum vydání neznáme a můžeme jen doufat, že se Wizardům příští oznámení povede lépe.

Proč jsou třeba nové příručky?

Přestože bude Player’s Handbook kompatibilní s pátou edicí, Wizards of the Coast jsou přesvědčení o tom, že jsou podstatné úpravy třeba, a jejich vydání přispěje k mnohem lepšímu hráčskému zážitku. Podle vyjádření Wizardů je cílem nové příručky taková úprava pravidel, aby bylo jednodušší se D&D naučit, hráči mohli rychleji naskočit do hry, a co je hlavní – aby si užili více zábavy.

Výhody nových pravidel

Vývojáři se nechali slyšet, že tentokrát mnohem více přihlíželi ke zpětné vazbě, kterou jim hráči předávali v rámci velkého testování Unearthed Arcana, ve kterém se fanoušci podílejí na zkoušení neoficiálních doplňků pro Dungeons & Dragons. Nebylo by to poprvé, kdy se z neoficiálních materiálů stala součást běžných pravidel.

Jak se bude Player’s Handbook lišit od svého 5E předchůdce?

Na finální verzi příručky se nejspíše ještě neustále intenzivně pracuje, ale pod pokličku už mohli někteří hráči nahlédnout v rámci playtestu na D&D Beyond a ostatním vývojáři poodhalili závoj během PAX Unplugged, který proběhl v prosinci 2023.

Během hodinového představování v panelu 50 Years of D&D Adventures uvedl Jeremy Crawford, že tento Player’s Handbook bude největším vydáním, které kdy Dungeons & Dragons zažili. Nepůjde jenom o počet stránek, hráči se taky dočkají většího množství subclassů, nových kouzel, zbraní i featů.

Povolání – Classes

V nové příručce se dočkáme klasického počtu dvanácti povolání (classes) a nezmění se ani jejich výčet – barbarian, bard, cleric, druid, fighter, monk, paladin, ranger, rogue, sorcerer, warlock a wizard. Fanoušci, kteří doufali v přítomnost oblíbeného artificera v základních pravidlech, tak mají smůlu.

Všechna povolání se dočkají změn ve svém fungování a u některých z nich by mělo navíc jít o změny velmi výrazné. Například u warlocka došlo k celkovému překopání schopností a jejich získávání na vyšších úrovních a Druid se dočká úplného přepracování oblíbené schopnosti Wildshape.

Drow

Obory – Subclasses

Jeremy Crawford během prezentace na PAX Unplugged uvedl, že každé povolání bude mít v nové příručce k dispozici čtyři obory. Zároveň také došlo k předělání některých schopností a jejich získávání při přestupu na vyšší úrovně.

Rasy – Races

Nová příručka by měla ke konceptu ras přistupovat výrazně odlišným způsobem. Za prvé by měl výraz „races“ zcela vymizet a nahradí ho „species“. Z knihy by měly také zmizet takzvané půlrasy, třeba half-orc a half-elf. Mělo by dojít také k výraznému oslabení rasových modifikátorů.

Místo toho by si hráči měli zvolit příběhové pozadí, díky kterému jejich hrdinové získají patřičné bonusy k vlastnostem a také feat na první úrovni. Postavy by tak měly lépe reflektovat, že za jejich vývojem stály biologické, kulturní a socioekonomické vlivy, a že nejsou pouze produktem kombinace rasy a povolání.

Nový Player’s Handbook by měl obsahovat širokou paletu 144 příběhových pozadí, která poskytnou hráčům dostatečný výběr vlastností, schopností a featů pro jejich postavy.

Zbraně a souboje

Souboje by se měly v nové příručce také dočkat podstatných změn, zvláště kvůli připomínkám hráčů, že ozbrojená střetnutí mají tendenci se zbytečně protahovat. Největším zpestřením by mělo být zavedení Weapon Mastery, díky které mohou hrdinové udělit nepříteli větší zranění a přidává také možnosti jako Cleave (zasáhnutí více nepřátel jedním rozmáchlým útokem), nebo Graze (hrdina může udělit drobné zranění i když jeho útok minul). Cílem těchto změn je dodat soubojům dynamiku a náboj, který se přiblíží epickým filmovým scénám.

Orc

Magie a kouzla

Player’s Handbook bude mít pozměněnou strukturu magie a kouzel. Všechna kouzla, včetně cantripů, budou rozdělena do tří kategorií – Arcane, Divine a Primal. Kouzla ze třídy Arcane najdete u bardů, warlocků, sorcererů a wizardů. Divine bude doménou clericů a paladinů. Druidi a rangerové si pak budou moci vybírat z kategorie Primal.

U některých povolání se dočkáte také změn v získávání kouzel při postupu na vyšší úrovně. Mocnější warlockové by tak měli mít přístup k většímu množství spell slotů.

Nové ilustrace

V příručce by se měly objevit zcela nové ilustrace celé řady talentovaných umělců. Během konference PAX Unplugged sliboval Chris Perkins, že každé povolání bude doplněno nádhernou celostránkovou ilustrací a každý obor bude poprvé v historii Player’s Handbooku uveden vlastním obrázkem.

Player’s Handbook 2024

Revize a doplňky

O finální podobě příručky můžeme jen spekulovat, ale jisté je, že nás čeká spousta změn. Player’s Handbook z roku 2014 má přes 320 stránek a i když Wizards of the Coast nejdříve naznačovali, že by chtěli štíhlejší příručku, nejspíše tomu nakonec bude právě naopak.

Kromě toho by mělo dojít k velké rošádě ve struktuře a tvorba postavy by se měla posunout na konec příručky. Na jejím začátku by pak hráči měli naopak najít základní herní pravidla. Podle tvůrců by to mělo usnadnit novým dobrodruhům vstup do hry a pomoct jim pochopit důležité mechaniky dříve, než se vrhnou na tvorbu postavy.

Od roku 2014 byla vydána hromada doplňujícího materiálu například v oblíbených knihách Tasha’s Cauldron of Everything a Xanathar’s Guide to Everything. Spekuluje se o tom, že nejoblíbenější pravidla z těchto příruček se objeví přímo v novém Player’s Handbooku. Jestli to tak opravdu bude, na to si ještě musíte chvíli počkat. Jisté je, že do rukou dostanete úplně jinou knihu.

Závěrem

Nový Player’s Handbook už teď láká spoustou zajímavého obsahu. Wizards of the Coast neustále přesvědčují své fanoušky o tom, že bude plně kompatibilní s pátou edicí a tak nebude vůbec třeba, aby spokojení hráči museli kupovat novou příručku, nebo předělávat své postavy do systému One D&D.

Zároveň ale dodávají, že potom, co novou příručku a přepracované postavy uvidíte, sami budete chtít přejít na nový systém. Na finální verdikt si počkáme, až budeme mít příručku v ruce, ale pokud Wizardi splní všechny své sliby, rozhodně se máte na co těšit.

Autor: Michal Dlouhý